آموزش و یادگیری در طول زمان به دلیل تکنولوژی تغییرات مختلفی را پشت سر گذاشته است. در سومری (همچنین به عنوان سومر یا عراق باستان شناخته میشود) دانشآموزان بر روی لوحهای گلی مینوشتند. دانشآموزان رومی روی لوحهای مومی مینوشتند که پس از پر شدن آنها پاک میشد (از این رو عبارت «پاک کردن تخته سنگ»). در قرون وسطی دانش آموزان شروع به استفاده از پوست و سپس کاغذ کردند. تخته سیاه در اوایل دهه 1800 معرفی شد.
امروزه، کامپیوترها به عنوان پردازشگر کلمه در اکثر کلاسهای مجهز استفاده میشوند، اما مشکل اینجاست که بیشتر کلاسهای درس در جهان به خوبی مجهز نیستند. دانش آموزان به فناوری رایانه دسترسی ندارند یا فقط به طور جزئی دسترسی دارند. علاوه بر این، یک مطالعه یونیسف در سال 2020 نشان داد که دو سوم کودکان در سن مدرسه در جهان - یا 1.3 میلیارد کودک 3 تا 17 ساله - در خانه های خود اتصال اینترنتی ندارند. شکاف دیجیتالی شکاف های یادگیری را بین جمعیت فراگیران تشدید میکند، چیزی که در طول قرنطینه کووید 19 و تلاش ها برای یادگیری از راه دور به شدت بر آن تاکید شد.
در چند دهه اخیر، تأثیر فناوری رایانه بر یادگیری، به ویژه در مورد یادگیری آنلاین، فوق العاده بوده است. اگر سوال مهم این نیست که "ما چه چیزی آموزش میدهیم؟" اما "دانش آموزان چه چیزی یاد میگیرند؟" (این سوال درستی است که میتوان پرسید، زیرا به معنای ساختارشکنی کلی آموزش و اندیشیدن به هدف به جای شکلی است که به خود میگیرد)، از آنجایی که امروزه بسیاری از یادگیری ها از طریق آموزش های ویدئویی، جستجوهای آنلاین و تعامل آنلاین هوش مصنوعی مولد مرزهای یادگیری مستقل را جابجا میکند زیرا همه چیز میتواند با سرعت بیشتری حرکت کند. علاوه بر این، پردازش مرتبه پایین دیگر نیازی به گرفتن انرژی روانی زیادی در فرآیند یادگیری ندارد (که به این معنی نیست که چنین جایگزینی بدون خطر است).
مهم است که به فناوری به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه کنیم تا تهدیدی برای آموزش. پتانسیل تحول اجتماعی بسیار واقعی برای خیر، فوق العاده است. شاید قویترین تحول یادگیری از طریق فناوری با دسترسی گستردهای که به دانشآموزان میدهد رخ دهد: کسانی که قادر به دسترسی به یادگیری در کشورهای خود نیستند، میتوانند این کار را از طریق آموزش از راه دور انجام دهند. در دانشگاه مردم، ما آموزش با کیفیتی را برای فراگیران از بیش از 200 کشور و منطقه ارائه میدهیم. تعدادی از دانش آموزان ما پناهندگانی هستند که زندگی آواره آنها یادگیری در محل را بسیار دشوار میکند. دسترسی مقرون به صرفه به نسخههای بالاتر با کیفیت هدف اصلی از زمان پیدایش آن بوده است و فناوری رایانه به تسهیل این هدف کمک میکند.
روح اله بصیری هنرآموز رشته کامپیوتر
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
خبرهای شهرستان های ممسنی و رستم و استان فارس
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.